HISTORIEK

Petanque heeft een indrukwekkende opmars gekend sinds 1945, eerst in Frankrijk maar daarna overspoelde het ook andere Europese landen waaronder België, de vele toeristen die kennis maakten met het petanque in Frankrijk, de bakermat van dit spel, is daar waarschijnlijk niet vreemd aan.

Petanque kan al worden beoefend vanaf 6 jaar en wordt gespeeld:

• in teams van 3 (triplette)
  • in teams van 2 (doublette)
  • en individueel (tête à tête)

Begin 1981 kwam een groepje vrienden en vriendinnen geregeld samen te Assebroek in de "Zeven Torentjes" om er petanque te spelen. Ze volgden hierin het voorbeeld dat ze hadden gezien in Frankrijk en speelden gewoon op een stuk onafgebakende grond.

Het idee om een petanqueclub op te richten volgde snel en toen er een lokaal vrij kwam (een krachtballokaal dat deels uitgebrand was) was de kogel door de kerk. Op 10 december 1981 was de vzw Brugse PC geboren. In het staatsblad van 25 maart 1982 lazen we dat de Brugse PC haar maatschappelijke en sportieve zetel heeft te Assebroek, Opkensstraat 9.

Er werd gestart met 3 binnenterreinen, al gauw bleek dit te weinig en nog in 1982 werd een schoollokaal aangekocht waardoor nog eens 3 binnenterreinen aangelegd werden. De Brugse PC beschikt op heden dus over 6 binnenterreinen en 75 buitenterreinen gelegen in een prachtig groen kader aan de rand van de Brugse binnenstad, met een prachtig vernieuwd zomerterras waar een drankje kan genuttigd worden aan matige consumptieprijzen. Kortom , een ideale combinatie van sport en ontspanning waar jong en oud, beginner of gevorderde in harmonie en vriendschap kunnen samen spelen.

Zoals elke vereniging is de Brugse PC groot geworden met vallen en opstaan. De tachtiger jaren tot en met 1987 kenden een relatief bevredigende bloei met een 60-tal leden. Sinds 1991 groeide de Brugse PC en is er een ware ledenwinst, maandelijks komen nieuwe aanvragen tot lidmaatschap bij, wat resulteert dat er momenteel zo'n 150 leden zijn.